Miért fontos a tartalomgyártás a vállalkozásodban?

Photo by <a href="https://unsplash.com/@onice?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Joey Huang</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/jg3NTQilepo?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditCopyText">Unsplash</a>
Photo by Joey Huang on Unsplash

Amikor elindítjuk a vállalkozásunkat, rengeteg feladatunk van, mint például a termékünk építése, az ügyfelek megszerzése, a csapatunk felépítése és a növekedési stratégia meghatározása. Azonban van egy dolog, amit sokan nem tartanak fontosnak, pedig az egyik legfontosabb: a tartalomgyártás.

Miért van szükséged tartalomra a vállalkozásodban? Mert a tartalom a személyes hitelességed fő eszköze. Az első években, amikor még vezetőként dolgozol, a legfontosabb, hogy el tudj adni és az emberek elhiggyék, amit csinálsz. A tartalomgyártás segít abban, hogy megismerjenek és megértsék, miért csinálod azt, amit csinálsz. Az emberek nem csak azért vásárolnak, mert szükségük van valamire, hanem azért, mert hisznek valakinek.

A tartalomgyártás nem csak azért fontos, mert meggyőzheted az embereket arról, hogy hiteles vagy, hanem azért is, mert ez az egyik legjobb módja annak, hogy a vevőidhez eljuss. A social media platformokon könnyedén és olcsón juthatsz el sok emberhez, és ezzel lehetőséged nyílik arra, hogy több ügyfelet szerezz. A LinkedInen például nagyon jó szöveges tartalmakat tudsz megosztani, ami hasznos lehet az üzleti eladásokban. Ha inkább tömegeket szeretnél elérni, akkor az Insta, a Facebook, a TikTok vagy a YouTube lesz a legmegfelelőbb platform.

A tartalomgyártás során fontos, hogy az arcodat add a cégedhez vagy a szolgáltatásodhoz. Ez azt jelenti, hogy videókat kell készítened, amelyekben megmutatod magad és valami hasznosról beszélsz a követőidnek. Az első pár videód nem kell, túl bonyolult legyen, csak egyszerűen beszélj azokról a témákról, amelyekhez értesz. Nem kell a legjobbnak lenned benne, de ha van olyan dolog, amelyhez jobban értesz, mint az átlagember, akkor érdemes róla kommunikálnod. 

A témák folyamatos gyűjtése segít abban, hogy könnyebben találj érdekes tartalmakat a videóidhoz. Használj például egy telefonos jegyzetalkalmazást és gyűjts ötleteket, amikor csak eszedbe jutnak. Idővel elegendő témát gyűjthetsz, hogy bármikor leülhess a kamera elé, és beszélhess róluk.

Ne aggódj a technika vagy a vizuális részletek miatt, a legfontosabb, hogy a tartalmad érthető legyen és értéket nyújtson a nézőid számára. Az összes többi dolog – mint a fények, a kamera és az objektív  csak körítés. A lényeg az, hogy találj olyan témákat, amelyek érdekesek és hasznosak lehetnek mások számára.

Az első lépések után fontos az is, hogy rendszeresen készíts tartalmakat és következetesen építsd a személyes márkádat. Az elején ne törődj azzal, hogy hány követőd van vagy hány lájkot kaptál. A cél az, hogy tartalomgyártási rutint alakíts ki, és idővel a követők száma is növekedni fog. Fontos, hogy a tartalmak összhangban legyenek a céged üzenetével és értékeivel, hiszen a személyes márka építése közben a vállalkozásod is közvetett módon épül.

Érdemes arra is odafigyelni, hogy a különböző platformokon eltérő formátumú és hangvételű tartalmakat érdemes készíteni. A LinkedInen például inkább szakmai, hosszabb cikkekkel és posztokkal érheted el a közönségedet, míg a Facebookon vagy az Instagramon rövidebb, könnyedebb tartalmak lehetnek sikeresek.

A personal branding (személyes márka) egy hosszú távú befektetés, és időbe telik, amíg beérik. A legfontosabb, hogy kitartóan és következetesen dolgozz rajta. Rendszeresen értékeld a tartalmak hatékonyságát, és igazítsd a stratégiádat ennek megfelelően. A visszajelzések alapján megtudhatod, mely tartalmak érdeklik a közönséget és melyek azok, amelyek nem váltják ki a kívánt hatást. 

Fontos, hogy legyél kitartó és türelmes. A tartalomgyártás nem egy egyszerű és gyors folyamat, de ha kitartó vagy, akkor idővel biztosan látni fogod az eredményeket. 

Az arcod a terméked: hogyan építsd fel a személyes brandedet

Már belevágtál a cégedbe, már megvan a kis csapatod, építed a termékedet, esetleg már az első pár új ügyfeled is megvan. És mindenki arra biztat, hogy kezdj el tartalmat gyártani, posztolj egy videót, írj egy cikket. De vajon miért? Ha azt hiszed, hogy ennek semmi köze hozzád, gondold újra! Mert igenis fontos, hogy a cégednek legyen egy szuperhőse, aki az arcát is adja a dologhoz. 

Az első években az egyik legfontosabb, hogy el tudj adni és az emberek elhiggyék, amit csinálsz. A tartalomgyártás segít abban, hogy megismerjenek és megértsék, miért csinálod azt, amit csinálsz. Te vagy az, akinek elhiszik, hogy amit csinálsz, annak lesz értelme idővel. Te vagy az, aki ha ígér valamit, akkor arra megmozdul néha egy-egy ügyfél. A tartalom a személyes hitelességed fő eszköze.

A social media platformokon könnyen és viszonylag olcsón juthatsz el sok emberhez, akikből később az ügyfeleid lehetnek. Ennek sok platformja van. A LinkedInen például nagyon jó szöveges tartalmakat tudsz megosztani, ami hasznos lehet a B2B üzleti eladásokban. Ha inkább tömegeket szeretnél elérni, akkor az Insta, a Facebook, a TikTok vagy a YouTube lesz a legmegfelelőbb platform. És ez mind oda vezet, hogy videó, videó, videó. Kénytelen leszel az arcoddal megjelenni, megmutatni magad, és valami hasznosról beszélni a követőidnek. 

Ehhez nem kell más, mint egy telefon és némi gondolkodás. Ha kitalálod, hogy miről akarsz beszélni, az legyen hasznos az ügyfeleidnek. Elő a telefont, és vedd fel magad, amint beszélsz róla. Az első videóidnál nem kell hollywoodi produkcióra törekedned. Ami fontos, hogy ez egy olyan szokás, amire rá kell venni magad, amit el kell kezdeni. Döntsd el fejben, kattintsd át azt a bitet, bele kell állnod, videókat kell készítened. 

Hogy miről készíts videót? Sokan hiszik azt, hogy videót csak olyasmiről készíthetnek, amiben ők a világon a legeslegjobbak. Ez nem így van. Bármit is csinálsz, az a téma valószínűleg olyasmi, amihez az átlagnál jobban értesz. És ennyi elég ahhoz, hogy beszélj róla. Nem kell a legjobb legyél benne, hogyha van olyan ember, akinek hasznosat tudsz mondani, akkor már megéri róla kommunikálnod. Egyrészt azért is, mert amiről kommunikálsz, abban épül a branded, abban a témában hiszik el azt, hogy te értesz hozzá. Másrészt pedig, amit mindig elfelejtünk, hogy nem a legeslegjobbaknak kell elmondjuk, hogy hogyan működik a szakmánk. Ők valószínűleg úgyse vesznek tőlünk semmit. Azoknak kell megmutassuk a szakértelmünket, akik a leendő ügyfeleink lesznek és valószínűleg azért akarnak majd tőlünk vásárolni, mert ők nem eléggé értenek ehhez a témához. Nekik szükségük van valakire, aki náluk jobban ért hozzá és ezt meg is tudja mutatni magáról. 

Ahhoz, hogy elkezdj tartalmat gyártani, a legfontosabb talán az, hogy legyen témád. Gondold végig, hogy igazából te egy tartalmi gyártósort építesz, amiben egyszerre sok tartalmat akarsz legyártani, hogy utána azt blokkosítva viszonylag hatékonyan tudd kipörgetni a felületeidre. Ehhez viszont fejben át kell állj oda, hogy a témát ne akkor találd ki, amikor a szemedbe néz a kamera, hanem a témákat folyamatosan kell gyűjteni. Csinálj egy jegyzetet a telefonodon, és kezdj el ötleteket gyűjteni azokról a témákról, amikről beszélni szeretnél. Ha megvan 50-60, válaszd ki azt az 5-öt, amihez épp kedved van és amiről szívesen beszélsz. Elő a kamerát! Mire mindegyik témát 3-szor elmondtad és felvetted, valószínűleg már elég pörgős és tömör ahhoz, hogy kiposztold. Úgyhogy ehhez nem kell nagy varázslat. 

Ne aggódj a technika vagy a vizuális részletek miatt! Senki nem azért nézi a videóidat, mert jók a fények, azért fogják nézni a videóidat, mert hasznos nekik a tartalmad. Az összes körítés, az mind csak bullshit körülötte. Arra fókuszálj, hogy találj olyan témát, ami valakinek érdekes lesz. Az fontos, hogy azért értelmezhető minősége legyen a képnek és hangnak, azaz ne a szélben, az utcán próbálj feltétlenül forgatni, mert akkor nem hallanak téged. És ha lehet, akkor azt találod ki, hogy hogy lesz a fény előtted és nem mögötted, mert akkor nem egy nagy fekete paca leszel, hanem értelmezhetően egy látszó, emberi alak a képernyőn. Ennél sokkal többre elsőre nem is kell gondolni. Ülj le, vegyél fel pár videót, add oda valakinek, aki ezt megvágja (vagy vágd meg te magad), és dobáld ki őket socialre. Ennyi!

A cikk alapjául szolgáló videót az STRT Akadémia Tudástárban találod meg: 100 nap startup – Content gyártás

Application for the Spring 2024 cohort is open now!

Application deadline: February 16, 2024