Ötlet validálása

Az inspiráció, amikor új startup ötleten gondolkodunk, kulcsfontosságú a kreatív folyamatban. Az alábbiakban bemutatunk néhány módszert, ami segíthet az ötletgenerálásban.

Merüljünk el az adott iparágban. Frissítsük fel tudásunkat a legújabb trendekkel, a piaci igényekkel és a fogyasztói viselkedéssel kapcsolatban. Szakmai blogokat olvasva kövessük nyomon a piacvezető vállalatokat és a feltörekvő új szereplőket. Az átfogó ismeretek segíthetnek abban, hogy észrevegyünk hiányosságokat vagy olyan területeket, ahol új megoldásokra van szükség.

A saját tapasztalataink és a mindennapi problémáink is inspirálhatnak új ötletekre. Kérdezzük meg magunktól, milyen nehézségekkel szembesülünk nap, mint nap, és gondolkozzunk azon, hogy ezekre hogyan találhatnánk hatékonyabb megoldásokat. Ne hanyagoljuk el a kapcsolatteremtést sem. Beszélgessünk másokkal az ötleteinkről, kérjünk véleményeket, és hallgassuk meg mások történeteit és tapasztalatait. Az embereknek különböző szemszögeik és perspektíváik vannak, és ezek segíthetnek új nézőpontba helyezni dolgokat és lehetőségek felismerésében is.

Egy üzleti ötlet megtalálása és életre keltése hasonló folyamat, mint egy élettárs megtalálása. Rengeteg próbálkozás és tévedés árán jutunk el a végső sikerig. Először csak egy ötlet, egy gondolat csíra, de a részletek kidolgozása, a “kémia” megtalálása, a csapat és család bevonása sok munkával jár. Végül eljuthatunk az “eljegyzésig”, az indulásig.

Az üzleti ötlet validálásának logikus első lépése, hogy leírjuk az ötletet, és alszunk rá egyet. Másnap megnézzük, még mindig életképesnek tűnik-e. Ha igen, következhet az internetes kutatás, piacelemzés. Állítsunk össze egy táblázatot, töltsük fel a találatokkal: milyen kulcsszavakat használunk, milyen versenytársak vannak, hogyan pozícionálják magukat, kik a célcsoportjaik, milyen a média visszhang, mekkora a keresési volumen, milyen trend figyelhető meg? Ez segít ráhangolódni és “érezni” a piacot.

Ha az ötlet még így is életképesnek tűnik, készíthetünk nagyobb, akár pénzbe kerülő kutatást. B2C, vagyis lakossági termék esetén hasznosak a landing page tesztek, készítsünk WordPress oldalt termékleírással, árakkal, majd generáljunk forgalmat Google és Facebook hirdetésekkel. Nézzük, mennyire konvertálnak a látogatók, hányan adják meg az e-mail címüket. Velük később felvehetjük a kapcsolatot, interjút készíthetünk, jobban megismerjük az igényeiket.

B2B, vagyis vállalati termék esetén próbáljunk interjút készíteni a döntéshozókkal. LinkedIn vagy más adatbázisok segítségével keressük meg őket (akár e-mailben, üzenetben), mutassuk be az ötletet, és hallgassuk meg a véleményüket akár kérdőív vagy interjú formájában. Cserébe ajánlhatunk ajándékutalványt. A konverziós arányt itt is mérjük.

Ha az eddigi eredmények alapján életképesnek tűnik az ötlet, építsünk prototípust. Remélhetőleg már sok, az előző lépésekből “megszerzett” ember bevonásával teszteljük le, amit alkottunk. Mutassuk meg nekik a képernyőterveket és az első prototípust. Még kézzel oldjuk meg a problémájukat, de már gyűlnek az igények a termékre vagy szolgáltatásra.  A validálás minden lépésében az a legfontosabb, hogy visszajelzéseket gyűjtsünk. Még ha negatívak is, segítenek a hibák kijavításában és a termék tökéletesítésében.  Ne ragaszkodjunk görcsösen egy elképzeléshez, hanem fogadjuk nyitottan a piaci reakciókat. Így valósítható meg a “product-market fit”, vagyis hogy a termék tökéletesen illeszkedjen a piac igényeihez.

A validálás messze nem tökéletes módszer. De jó iránymutatást ad, és segít csökkenteni a buktatókat. Érdemes minél több csatornán információkat gyűjteni: online kérdőívek, interjúk, közösségi média, keresőoptimalizálás. A kvantitatív (számszerűsíthető) és kvalitatív (minőségi) adatok együtt a leghasznosabbak. A piackutatás időigényes folyamat, de minden lépéssel közelebb kerülünk a célhoz. És nem csak a termék fejlesztése válik könnyebbé, de a befektetők meggyőzése is. Hiszen kézzelfogható eredményeket, igényeket tudunk felmutatni. Ez pedig a startupok egyik legnagyobb kihívása. Kitartó, ám türelmes munkával juthatunk sikerre. Nem szabad feladni, de időnként érdemes más szemszögből nézni a dolgokat. Egy jó mentor vagy üzleti tanácsadó ilyenkor felbecsülhetetlen segítség lehet. Ők már jártak végig hasonló utat, és tanácsaikkal könnyebbé tehetik az előrehaladást. 

A validálás tehát hosszú folyamat, de minden vállalkozás alapja. Nemcsak egy ötlet, de egy jól működő stratégia felépítésében nyújt segítséget. És ezáltal a fenntartható siker egyik kulcsa.

A cikk alapjául szolgáló videót az STRT Akadémia Tudástárban találod meg: 100 nap startup – Ötletek validálása

Application for the Spring 2024 cohort is open now!

Application deadline: February 16, 2024