Lecke 4 / 15

Csúcsteljesítők lélektana (kiégés, stressz) – Bíró Bence

A Video, a Hanganyag, az Összefoglaló Cikk és a Videó Leirat megtekintéséhez kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj. Ez a tartalom Akadémia Pro Tagsággal érhető el illetve Portfólió cégeknek érhető el.

Milyen kérdéseket válaszol meg ez a videó?

  • Milyen módszerekkel lehet visszafordítani a kiégés állapotát?
  • Milyen hatással van ránk a stressz hosszú távon, és hogyan tudjuk kezelni azt?
  • Mi az érzelmi és fizikai “bankszámla” jelentősége?
  • Milyen megoldásokat javasol a kiégés elkerülésére vagy kezelésére?
  • Melyik tevékenység az, ami a legnagyobb mértékben befolyásolja a BDNF szintjét a kutatások szerint?
  • Miért van nagy hangsúly a szoros társas kapcsolatok ápolásán a kiégés megelőzése kapcsán?
  • Miért érezzük úgy néha, hogy még a kisebb problémákat is nagyobbnak látjuk, mint valójában?
  • Hogyan befolyásolhatja a túlzott törekvés a legjobb eredmények elérésére a mentális jólétünket?
  • Hogyan ismerhetjük fel, hogy mikor hajszoljuk túlzottan a tökéletességet?
  • Milyen módszerekkel mérsékelhetjük a belső kritikánkat és a folyamatos elégedetlenséget?
  • Hogyan segíthet a meditáció a kiégés elleni harcban?
  • Mi a paradox intervenció, és hogyan alkalmazható a kiégés megelőzésére?

Vázlatpontos összefoglaló

  • Kiégés esetén testi-lelki kimerültség, érzelmi távolságtartás és csökkenő teljesítmény tapasztalható, de megfelelő módszerekkel visszafordítható.
  • Stressz rövid távon aktiváló hatású lehet, de hosszú távon kimerítő, különösen helytelen kezelés esetén.
  • Érzelmi és fizikai “bankszámla” kimerülhet a stresszesebb időszakok alatt, ami kiégéshez vezethet.
  • Kiégés korai felismerése és megfelelő szokások kialakítása létfontosságú a megelőzésben és kezelésben.
  • Kiégés megelőzésében kulcsfontosságú a minőségi alvás, a helyes táplálkozás, testmozgás, szoros társas kapcsolatok ápolása és szórakozás.
  • Kortizol szint növekedése és BDNF szint csökkenése stressz fizikai jeleként értelmezhető, melyeket rendszeres testmozgással és minőségi időtöltéssel csökkenthetünk.
  • Az általánosításra való hajlam pszichológiai sémákhoz, mint a túlzott kritikusság, vezethet.
  • A legjobb lenni iránti törekvés sikerekhez vezethet, de ugyanakkor kimerülés és mentális terhek is jelentkezhetnek.
  • Maximalizmus és a legjobbra való törekvés sok esetben előnyös lehet, de gyakran kimerüléshez és nem kívánt következményekhez vezet.
  • Önmagunkhoz való viszonyítás és túlzott elvárások átgondolása kulcsfontosságú az érzelmi egyensúly elérésében.
  • Kiégés pszichológiája és kezelése fontos, különösen az önsajnálat és az önmagunkhoz való viszonyítás szempontjából.
  • Bizonyos technikák, például a paradox intervenció és a meditáció, hatékonyak lehetnek a stressz és kiégés kezelésében.

Kiégés a modern világban: Hogyan ismerjük fel és kezeljük?

A mai rohanó világban a kiégés egyre gyakoribb jelenség. De vajon mi is a kiégés? És hogyan ismerhetjük fel és kezelhetjük azt? Ebben a cikkben bemutatjuk a kiégés alapvető jellemzőit, a stressz hatásait, valamint néhány egyszerű módszert, amelyek segítenek a megelőzésében és a kezelésében.

A Video, a Hanganyag, az Összefoglaló Cikk és a Videó Leirat megtekintéséhez kérlek jelentkezz be vagy regisztrálj. Ez a tartalom Akadémia Pro Tagsággal érhető el illetve Portfólió cégeknek érhető el.